Geen munten gooien, maar even de koppen breken
De meeste kantoren hebben weleens moeite met het nemen van een beslissing, zeker als het gaat om ICT-projecten. Vaak wordt een beslissing uitgesteld, onder andere door te blijven zoeken naar informatie en bevestiging, bijvoorbeeld door het spreken van referentiekantoren. Ik ben van mening dat als de echte behoefte, die aan de zoektocht ten grondslag ligt, bekend is, selectieprocessen makkelijker worden ingegaan en knopen eenvoudiger worden doorgehakt. Geen munten gooien, maar de koppen breken.
Kritische noot
Kijken we naar praktijk management software dan zien we dat kantoren, gemiddeld genomen, na 12 tot 14 jaar een overstap overwegen. Die migratie moet een flinke stap voorwaarts worden. Om een verbetering na te streven, is een kritische noot cruciaal. En die kritische kijk is precies waar de advocaat om bekend staat. Toch merk ik dat bij ICT projecten een advocaat wat onzeker lijkt te worden. De emotie, intuïtie en ratio worden naar de achtergrond verschoven. Soms is het niet de verbeterslag an sich die overheerst, maar de ‘tick in the box’ drang (check, dat hebben we gedaan).
Gaf ik in het verleden eens een demo of training, dan werd ik tijdens mijn gesprek onderbroken met vragen zoals: ‘Vindt u ook niet dat de menuoptie links zou moeten staan?’ Toen irriteerde ik me daar weleens aan. Nu mis ik die advocaat die me aan tafel fileert. Ik wil daarom de advocaat weer uitdagen om zichzelf te blijven en kritisch te zijn. Koop niet iets, omdat u hebt gehoord dat u het moet kopen. Maar koop iets omdat u zeker weet dat het u een stap verder brengt.
Als een cliënt vraagt: ik wil een arbeidsovereenkomst, vraagt u waarschijnlijk ook door. Een schilder die iemand tijdens de zomermaanden in dienst neemt, heeft geen contract van 200 pagina’s nodig. U stelt dan ook de vragen om de basale behoefte bloot te leggen. Waarom dat niet voor uzelf doen?
In een eerder artikel schreef ik over het belang van teruggaan naar de intrinsieke behoefte. Ik adviseerde om alle woorden die bij u opkomen als u denkt aan een ideale werkomgeving op te schrijven. Wat aan deze steekwoorden in een later stadium: het selectieproces, ook handig is? Doordat u hebt bepaald waar de behoefte in het werkproces zit, kunt u online beter voorwerk doen.
Heeft u van iemand gehoord dat u via een app tijd moet schrijven, dan zoekt u uiteraard op ‘app voor tijdschrijven’: een vrij beperkte zoekopdracht die u al in een trechter duwt. Immers, de leverancier die op deze zoektermen het hoogste biedt, staat met een Google advertentie bovenaan. Bovendien, misschien zit u de hele dag achter uw pc en werkt zo’n app voor u helemaal niet handig. Maakt u uw zoekvraag iets specifieker, en gericht op de echte vraag, bijvoorbeeld ‘makkelijk tijd schrijven advocaat’, dan vindt u wellicht andere raakvlakken op Google die u kunnen inspireren.
Heeft u het nodige voorwerk gedaan, nodig dan pas enkele leveranciers uit. Ben kritisch. Ga geen kop of munt gooien om een keuze te maken. Zorg voor een ideale mix tussen ratio, gut feeling en ja, kijk vooral dan ook even naar referentiekantoren. Voor de bewijslast, niet als voorbeeld.
Blogserie over besluitvorming in ICT projecten: ratio versus guts feeling
Dit artikel is deel 3 van 3 uit de rubriek: Besluitvorming in ICT projecten: ratio versus guts feeling. Een drietal blogs waarin Wilma van de Bildt (NEXTlegal), aan de hand van drie shortreads, ingaat op haar zienswijze in beslissingstrajecten.
“Ratio: vaak niet de basis waarop advocatenkantoren hun ICT-oplossingen aanschaffen. Gut feeling, oftewel de intuïtie, wordt ook nog weleens overgeslagen. Waarop wordt een keuze voor een nieuwe ICT-applicatie dan wel gemaakt? Steeds vaker is dat op basis van hetgeen een ander kantoor gebruikt. Referenties zijn een uitstekende bewijslast, begrijp me niet verkeerd, maar waarom maken we intuïtie (en nog belangrijker: het waarom we iets willen) niet belangrijker? Ik zeg: terug naar onderbuikgevoel en een kritische advocatennoot. In deze reeks neem ik u mee op mijn missie.”
Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.