Inloggen

Klik hier om in te loggen.

Hulp op afstand

Klik hier om hulp op afstand te krijgen.

Status

Bekijk hier of er storingen bekend zijn.

We spreken met twee aanwinsten voor NEXTlegal: Marie-Louise en Deniz: twee professionals met een voorliefde voor ICT én de juridische sector.

Hun overeenkomsten? Beide praktijkervaren specialisten met een voorliefde voor ICT en de juridische sector én net gestart bij NEXTlegal als consultant. We praten met hen over de werkvloer van de notaris en advocaat vandaag de dag. Al pratende komen we over deze twee toppers veel te weten, zoals dat Deniz graag printplaten soldeert en Marie-Louise een gedreven amazone is.

Jullie hebben beiden in de praktijk gewerkt. Deniz, jij als notarieel medewerker en als jurist. Marie-Louise, jij als professional op een notariskantoor. Ik ben benieuwd; hoe zijn jullie hier terechtgekomen?

Deniz: ‘Ik werkte als jurist, dat waren hectische en lange dagen. Ik zocht naar iets meer kaders en rust en vond dat in het notariaat. Toch bleef mijn interesse in ICT knagen, ik wilde daar iets mee. Je moet je voorstellen: ik bouw in mijn privétijd zelf computers, soldeer printplaten en draagt bij aan de ontwikkeling van Linux-omgevingen. Toen ik deze functie zag dacht ik: ‘Hier komt echt alles voor mij samen. De dagelijkse juridische praktijk én technologie.’

Marie-Louise: ‘Ik werkte in het notariaat en was bezig met de opleiding tot register notarisklerk. Ik kwam niet helemaal lekker door deze opleiding heen, terwijl mijn functie me wel boeide. Dit kwam mede ook door mijn nevenfunctie op kantoor als key user; een soort superspecialist op diverse software tools. Toen ik twijfelde hoe mijn toekomst eruit zou moeten zien, sprak ik onder andere met diverse ICT-ers. Een collega van me op de ICT-afdeling wees mij vervolgens op de vacature van NEXTlegal. De combinatie van ICT en notariaat; het leek me echt iets voor mij. Drie weken later was mijn contract getekend. Ik heb nog geen dag spijt gehad.’

Is de functie zo leuk als jullie hadden verwacht?

Deniz: ‘Een blik in mijn mailbox zegt genoeg. Dat is een mix aan juridische inhoudelijke mails, bijvoorbeeld: ‘Een kopie ID versturen via mail, mag dat juridisch wel?’ En technische en functionele vraagstukken van klanten over het gebruik van onze software. Omdat ik de inhoud begrijp, kan ik problemen oplossen en dat wat ik voorstel ook goed presenteren aan de eindgebruiker. Ik vind het geweldig om de doelgroep verder te helpen.’

Marie-Louise: ‘Zoals Deniz al aangeeft, ons werk is heel divers met alle vragen en/of opdrachten die wij van klanten krijgen. Onze ervaring vanuit de praktijk is daarbij van enorme meerwaarde. Mijn functie bevalt nog beter dan hoe ik het vooraf had kunnen bedenken. Ik pak alle werkzaamheden met veel plezier op en vind het belangrijk om klanten tevreden te houden.’

Welk probleem in de praktijk, waar jij in het verleden tegenaan liep, neemt NEXT weg?

Deniz: ‘De koppelingen met externe bronnen en partijen zijn echt van meerwaarde. Open je in NEXTmatters een nieuw dossier dan kun je, als het een rechtspersoon betreft, direct informatie uit de KvK ophalen. Zo werk je volledig en foutloos omdat alle data worden overgenomen. NEXTassyst koppelt weer met andere handige bronnen, zoals CTR en het insolventieregister. De informatie importeer je snel en is binnen NEXT ook geheel inzichtelijk. Dat je data automatisch overneemt en kunt opslaan, scheelt echt tijd. En die is – zoals we allemaal weten – kostbaar in de juridische sector.’

Marie-Louise vertelt dat het passeerklaar maken veel tijd kost. ‘Er komen steeds meer controles bij. Denk aan de Wwft. Natuurlijk proberen kantoren dit te automatiseren. Mijn vorige werkgever had voor veel controles weer een ander stuk software. Wat ik mooi vind aan NEXTassyst is dat alles zoveel mogelijk in één applicatie verwerkt is. Dit maakt het maken van stukken, denk aan notariële akten en brieven, een stuk makkelijker. Ook de portalfunctie is erg handig. Hiermee kunnen onze klanten via een veilige omgeving hun documenten versturen aan hun cliënten en daarmee ook stukken terug ontvangen. Daarnaast vind ik het mooi om te zien met welke ontwikkelingen we allemaal bezig zijn voor de verdere automatisering van werkprocessen.’

En na een lange dag zweten bij NEXTlegal, wat doen jullie dan om te ontspannen zodat je er de volgende dag weer fris tegenaan kunt?

Deniz: ‘Naast mijn ICT-activiteiten thuis, boks ik ook graag. Minimaal twee keer per week sla ik letterlijk en figuurlijk alles van me af. Heerlijk!’

Marie-Louise vertelt: ‘Na een lange werkdag ga ik graag naar mijn twee paarden toe; daar vind ik echt mijn rust en ontspanning. Daarnaast ben ik nu bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs, zodat ik straks heerlijk rond kan gaan toeren.

Wat zouden jullie in de toekomst nog willen toevoegen aan NEXT?

Deniz: ‘De ICT-wereld staat op zijn kop met de komst van Artificial Intelligence en haar oneindig veel mogelijkheden. Ik denk dat het toevoegen van AI een meerwaarde voor onze software zou kunnen zijn. Hierdoor kunnen onze klanten sneller en efficiënter werken.’

Marie-Louise: ‘Ik werk graag vanuit de behoefte die ik zie in de praktijk. Ik vind het dan ook belangrijk om goed contact te behouden met de klanten en één à tweemaal per jaar bij hen op bezoek te gaan om eventuele wensen, maar ook klachten, met elkaar te kunnen bespreken.

Mijn eigen ambitie is de komende tijd vooral te gaan genieten van (het ontdekken van) de software en alle mensen waarmee ik mag werken.’