“We kregen meer voor minder geld. Dan is de keuze snel gemaakt.”
“Wij zijn overgestapt omdat ons oude pakket niet meeging met de nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld rond de communicatie met de buitenwereld. Ik wilde ook kunnen mailen en het internet op via het pakket. NEXTlegal was daar echt een heel stuk verder mee. Een ander argument was dat de licentiekosten voor NEXTassyst aanzienlijk lager waren. We kregen meer voor minder geld. Dan is de keuze snel gemaakt.
De conversie van de oude gegevens naar het nieuwe systeem is niet vanzelf gegaan. Ook al omdat onze oude leverancier niet erg behulpzaam was. Maar ze hebben het opgelost bij NEXTlegal en de hele database geconverteerd naar NEXTassyst. Toch komen we soms nog wel kleine dingen tegen, dat bijvoorbeeld een ‘e’ met een trema in een naam niet goed in de kaartenbak komt. Maar naarmate de tijd vordert zie je dat de conversieproblematiek afneemt. Al met al is het prima gelopen.
Gebruiksvriendelijkheid en innovatie zijn de belangrijkste voordelen. Je hebt snelle toegang tot alle informatie en je ziet in één oogopslag waar je moet klikken om naar de juiste plek in het systeem te gaan. Dat merk je ook bij mensen die vanuit een ander kantoor hier komen werken. Die maken zich het nieuwe systeem snel eigen. Verder blijft NEXTassyst zich voortdurend vernieuwen aan de hand van ontwikkelingen op het gebied van digitalisering van informatie. Dat is ook precies waar ik het voor wilde hebben.
Natuurlijk hebben we nog wel wensen. Zo zijn wij aangesloten bij de Netwerk Notarissen, een club van ruim 150 wat grotere kantoren. Die hebben hun krachten gebundeld in een kenniscentrum waar ook intelligente modellen worden ontwikkeld. Helaas werken die niet met NEXTassyst maar met Klaas van Brug en Netwyse. Ik kan dus die modellen wel downloaden, maar ze vervolgens niet implementeren in NEXTassyst. Eigenlijk zouden we als NEXTassyst-gebruikers de handen ineen moeten slaan en iets vergelijkbaars opzetten, maar dat is niet zomaar te realiseren.
Als ik denk dat iets beter kan, trek ik vrij snel aan de bel. Ik gebruik meestal de telefoon, maar je kunt je opmerkingen of wensen ook kwijt via het aan NEXTassyst gekoppelde systeem Mantis. Of ze kunnen de aanpassingen die wij wensen ook echt uitvoeren hangt een beetje van de werkdruk af. Werken aan innovatie doen ze toch vooral als het minder druk is met de lopende zaken. Overigens, als je echt een probleem hebt, reageren ze wél altijd direct. De bereikbaarheid van de beslissers is goed bij NEXTlegal. Er is niet echt een helpdesk waar je een nummertje moet trekken.
In de digitale omgeving moet je innoveren. Dat doen ze goed, snel en intelligent. De GBA-gegevens bijvoorbeeld, worden aangeleverd als een soort pdf. Zij zijn in staat die gegevens daar uit te lichten en in de kaartenbak van NEXTassyst in te lezen. Andere leveranciers zeggen steeds dat dit nog niet betrouwbaar genoeg is en dat ze willen wachten tot de gegevens echt digitaal worden aangeleverd. In NEXTassyst werkt het wél al perfect, zodat je de persoonsgegevens met één druk op de knop foutloos over kunt nemen. Dat is echt een USP. Tja, ik weet niet wat ik er verder nog van moet zeggen. Ik ben gewoon erg tevreden over NEXTassyst.”